· 

Samen vasten?


Er zijn veel manieren om vasten in je lifestyle te verwerken. Je kunt het dagelijks inlassen met intermittend fasting, maar ook wekelijks, maandelijks of 1x per jaar een langere periode doen.
Ook de mate van vasten kan erg verschillend zijn. Je kunt alleen water, thee en koffiedrinken of een flinke calorierestrictie opleggen. Een aantal methodes heb ik beschreven.

 

De 5:2 methode

Hierbij eet je twee dagen van de week maar 500 kcal per dag. De andere dagen eet je normaal. Het is wel belangrijk dat je voedingspatroon voedzaam is. Een pak koekjes kan ook 500kcal zijn, maar dit is niet de juiste optie. En zo heb je er ook geen voordelen aan, behalve het nadelige jojo-effect misschien. Je zal vast wat afvallen, maar gezondheid bevorderend is het zeker niet.

Je mag je lichaam best is uitdagen. Voedsel hoeft niet altijd voorradig te zijn, dat was het vroeger ook niet. Een dagje wat minder komt je lichaam alleen maar ten goede. Ga je ook nog nuchter sporten dan geef je je lichaam een echte immuun boost! Doe dit alleen als je lichaamssystemen het aankunnen!

 

Periodiek water vasten

Je eet hierbij een periode van 24 uur helemaal niets. Je drinkt water, thee, zwarte koffie en als nodig is wat bouillon. Dit is iets wat je kunt introduceren als je intermittend fasting helemaal eigen hebt gemaakt.

 

Deze manier van vasten heeft een positieve uitwerking op het zenuwstelsel, immuunsysteem en andere mechanismen. Je lichaam maakt ketonen, een superfijne brandstof voor je hersenen, het verbranden van vet.

Heb je het gevoel dat je moet eten omdat je maag “knort”? Een lege maag betekend niet geen brandstof, bijna iedereen heeft wel vetten die als brandstof kunnen dienen. Het kan wel zijn dat ontstekingen, stress of insulineresistentie de vetverbranding in de weg zitten. Dan is het belangrijk eerst hier aan te werken.

 

Je kunt een vastenperiode ook 3 dagen doen. Meer is niet nodig, 3 dagen is ideaal om je immuunsysteem een flinke boost te geven. Dit doe je dan ook niet wekelijks.

 

Rijstvastenkuur

Dit is een mildere vorm van vasten. Je mag namelijk ook vast voedsel eten tijdens het vasten. Het is opgebouwd uit 3 fasen en iedere fase is 5 dagen. Nog steeds kun je er erg van gaan ontgiften en bijwerkingen krijgen als je je er niet goed op voorbereidt. Dit is een vorm die je niet altijd toepast, maar een keer kunt doen voor een periode van 15 dagen. Ideaal van de 3 fasen is dat je na fase 3 al goed bent opgebouwd naar een puurder voedingspatroon.

Fase 1: Je eet alleen (zilvervlies) rijst. 1 kop rijst met 2 kopjes water koken. Je mag wat Himalaya zout, peper, olijfolie of sojasaus toevoegen. Kies je hiervoor ga dan voor een glutenvrije variant van de sojasaus en een extra vierge olijfolie.
Eet dit verdeelt over de dag. Kies hierin je eigen fijne ritme.
Drinken: minimaal 1,5 liter water drinken (kruidenthee of water)

Fase 2: IDEM als fase 1. Nu mag je ook groenten en fruit eten.

Fase 3: IDEM als fase 2. Nu mag je wat zuivel, vlees, vis en noten toevoegen.

Opbouwen: in de 3de fase ben je al aan het opbouwen naar een volwaardig voedingspatroon. Breidt je menu steeds uit met de ingrediënten uit fase 3.

 

 

Doe je mee?

Lees mijn andere blog deel 1 t/m 3 over rijstvasten en kijk of het iets is voor je om mee te doen. Ik begeleid je 15 dagen en inruil wil ik alleen je ervaringen. Het voorbereiden begint 2 november en we starten 5 november!
Supermakkelijk boodschappenlijstjes maken 3 weken lang! 

 

LEES MEER op de eventpagina 

 

 

Autofagie “het grote onderhoud aan je lichaam”

Ergens tussen de 16 en 72 uur vasten gaat autofagie een rol spelen. Eiwitten binnen de cel, afvalstoffen in je lichaam, worden gerecycled. Je lichaam gaat rommel opruimen, groot onderhoud aan je lichaam. Het krijgt weer ruimte om te functioneren en te stromen.

Wanneer dit proces gaat werken hangt volledig af van je huidige leefstijl en je verleden. Wat is je ervaring met vasten, je gezondheid, stress, je voedingspatroon, lichamelijk activiteit, nachtrust en beschikt je lichaam over de juiste middelen.

Zomaar vasten is dus niet het geval. Er zit een hele theorie achter wil je er de voordelen uit halen. Maar het kan vele klachten van onder andere auto-immuunziekten doen verminderen. Het kan je lichaam een enorme immuun boost geven, zowel lichamelijk als geestelijk. Maar laat je goed inlichten!

 

Contact
Orthomoleculaire consulten

Mijn verhaal

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Rosette (maandag, 29 oktober 2018 13:19)

    Kan je ook een week later beginnen?

  • #2

    Kim (maandag, 29 oktober 2018 13:31)

    Hoi Rosetta, Voor nu is dat wat lastig, maar ik wil hem binnenkort nog een keer opstarten. In januari, is dat een periode dat het voor jou ook uitkomt?