· 

Rijstvasten DEEL 2


We starten met een select gezelschap omdat ik aandacht en persoonlijke begeleiding belangrijk vindt. Dus wil je mee doen? Laat het mij dan weten. Lees meer via onderstaande link. Meer praktische informatie via onderstaande link. 

 

LEES MEER

 

En lees verder voor meer inhoud over het rijstvasten. Ook in blog 1 en blog 3 gaan we er verder op in. 

De yin en yang van rijst

Onze maatschappij is erg yang. Alles moet sneller, actiever, groter, beter en we willen overal bij zijn tot de burn-out aan toe. Yin moet ons rust geven, ontspannen. Het Yin houdt ons stabiel en in balans om al het yang aan te kunnen. Wanneer je de Yin uitput, dan krijgt de Yang meer kans om naar voren te komen. Die laat zich zien in opvliegers, hartkloppingen, droog haar, nachtzweten, onrust, migraine etc. Zet daar voldoende rust tegenover als yoga, meditatie of het maken van een rustige wandeling in de natuur.

 

Koffie, roken, bewerkte producten, suikers, pittige kruiden en alcohol zijn enorme Yang producten. De onregelmatigheid, het constant eten, woede en frustratie zijn allemaal Yang. Maar ook verwarmende groenten als pastinaak, pompoen, boerenkool en prei. Stamppotten in de winter zorgen voor een verwarmend effect.

Yin zorgt voor rust in je maaltijden, balans. Denk hierbij aan salades, komkommer, watermeloen, spinazie, citroen, basilicum, munt en eerder kip dan roodvlees. Onbewerkt en puur. Regelmaat, voedzame maaltijden en een rustige spijsvertering. Aan tafel eten zonder de invloeden van sociale media of televisie.

 

Rijst houdt de balans tussen yin en yang. Om van die energie te profiteren wordt geadviseerd om zoveel mogelijk een natuurlijke, onbewerkte, volkoren variant te kiezen. Bruine of zilvervliesrijst. Je rijstmaaltijd kun je aanvullen met hetgeen jij nodig hebt. Meer verwarmende voeding of juist de verkoelende yin. Tijdens de eerste fase van het rijstvasten houdt rijst de balans.

 

Nadeel aan rijst

Rijst bevat arsenicum. Doordat landbouwgrond en water steeds meer vervuild raakt komt het in onze voeding terecht. Rijst neemt vergeleken met andere voedingsmiddelen meer arsenicum op, het staat tijdens de groei volledig in water.
In India en Bangladesh wordt veel katoen verbouwd met bestrijdingsmiddelen en hier worden de grootste hoeveelheden arsenicum in rijst aangetroffen. Het wordt voornamelijk aangetroffen in rijstmelk, rijstzemelen, ontbijtgranen, rijstwafels, rijstebloem (voor baby’s), bruine rijststroop of producten waar dit aan toegevoegd wordt. In biologische producten is de kans veel kleiner dat er hoge dosissen inzitten, maar dit is niet uitgesloten.

 

Je komt alleen aan schadelijke hoeveelheden als je constant en veel rijst eet, rijstmelk drinkt en andere rijstproducten eet. Niet voor een korte periode, maar wanneer je dit langere periodes doet kan het ernstige gezondheidsklachten met zich meebrengen. Denk hierbij aan baby’s die veel rijstbloem, rijstmelk en andere rijstproducten te eten krijgen.

 

Bruine rijst bevat meer arsenicum dan witte rijst, omdat het voornamelijk in de vliesjes van de rijstkorrel zit. Door het raffineren verdwijnen deze, maar hierdoor verdwijnen ook de vitaminen en vezels. Een korte periode rijstvasten zorgt niet voor hoge dosissen arsenicum. Wissel verschillende soorten rijst af, kies voor een biologische vorm en pas de juiste bereidingswijze toe.

 

Bereiden van rijst

Kook de rijst niet zoals op de verpakking is aangegeven. Je neemt één kopje rijst en dubbel zoveel water en kookt tot al het water is opgenomen. Dit is niet oké. Arsenicum wordt tijdens het koken uit de rijst gehaald, maar je laat het staan tot al het kookvocht weer is opgenomen, je krijgt dus alles binnen. Bereidt de rijst zoals hieronder beschreven.

 

Leg de rijst een dag of nacht voor het koken in water.

Giet vervolgens dit water af en spoel de rijst goed af.

Kook de rijst met 5x zoveel water.

Als de rijst gaar is giet je het water af.

 

Deze wijze zorgt ervoor dat er nog maar 20% van het arsenicum gehalte aanwezig is in de rijst. Je krijgt dus 80% minder binnen.

 

Het blijft dat wanneer je af en toe rijst op de normale wijze kookt en kiest voor een biologische variant het geen kwaad kan. Ga je frequenter rijst eten dan is het verstandig deze manier van bereiden mee te nemen.

Elke dag rijstwafels, waar je arsenicum niet uit kunt halen is voor je gezondheid niet heel slim.

 

Het rijstvasten

Ondanks dat het een milde vorm van vasten is blijft het belangrijk om je op de juiste manier voor te bereiden. Minimaal 3 dagen voordat we beginnen met vasten gaan we zo puur mogelijk eten. Koffie, alcohol, nicotine, suikers en bewerkte producten laten we staan.

 

In de eerste fase van het vasten kun je wat klachten krijgen als hoofdpijn, misselijkheid, een slechte adem, hongergevoel, zweten (nachtelijk), verkouden of spierpijn. Je lichaam wil afvalstoffen kwijtraken, dus dit is heel normaal. Dit zijn geen redenen om af te haken, maar je lichaam krijgt nu eindelijk de kans om afvalstoffen kwijt te raken. Wanneer het langer aanhoudt en je het niet vertrouwt neem dan contact op met een specialist.

 

Samen rijstvasten

In 15 dagen omschakelen naar een ander voedingspatroon, geen calorieën tellen en vaak gewicht verliezen. Leer je lichaam weer wat smaak is en geniet van een puurder voedingspatroon.

Geef je lichaam rust en ruimte om rommel op te ruimen en afvalstoffen af te voeren.

 

LEES MEER over de ervaringen van een vorig rijstvasten

 

Samen is het makkelijker. We delen onze ervaringen en wisselen recepten uit. Waarbij ik natuurlijk ook de nodige inbreng heb.

Ik help je door de 15 dagen heen voorafgaand aan de 3 dagen voorbereiding. 

Via de mail stellen we de beginsituatie vast en van daaruit gaan we starten met het voorbereiden op een vastenperiode.

 

Je kunt op verschillende manieren meedoen met meer of minder persoonlijke benadering. De zelfstandig reis of de uitgestippelde reis. Al voor 1€ per dag!

 

LEES MEER

 

 

Meld je snel aan!

 

Contact

Kim@foodyourlife.nl

 

Let op: Als je twijfelt over je gezondheid of last hebt van te veel bloedsuikerschommelingen dan is het niet verstandig om zomaar te gaan vasten. Als je trillerig wordt wanneer je een maaltijd overslaat, misselijk wordt van niet eten of het constante stress oplevert dan is vasten op dit moment niet verstandig om zonder begeleiding te doen. Neem gerust contact op en dan kijken we samen hoe we je goed kunnen voorbereiden op een vastenperiode.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0