· 

Samen rijstvasten DEEL 1


Samen rijstvasten! Bouw jij wel is een periode van schaarste in zodat je lichaam zich kan herstellen en reinigen? Enkele keren per jaar start ik een rijstvasten met een select gezelschap. Wil jij mee doen? Meld je dan snel aan. Meer praktische informatie via onderstaande link. 

 

LEES MEER

 

En lees verder voor meer inhoud over het rijstvasten. Ook in blog 2 en blog 3 gaan we er verder op in. 

 

Wat is het tegenwoordig normaal geworden dat er altijd voedsel voor handen is. Dat we veel maaltijden nuttigen die wel vullen, maar totaal niet voeden. Maaltijden met loze calorieën, maaltijden die ons lichaam alleen maar belasten en zorgen voor ontstekingen. Ontstekingen die de basis zijn van de vele welvaartziekten. Denk aan reuma, diabetes, obesitas, colitis ulcerosa, prikkelbare darmsyndroom, fibromyalgie, acne, artrose etc. Allemaal ziekten waar ons gehele systeem mee belast is.
Veel ziekten die bij de darm beginnen, de buiten wereld in ons lichaam. De darm die juist zo belangrijk is voor opname van voedingsstoffen, een doorgeefluik naar de rest van je lichaam en die in nauw contact staat met je hersenen.
Begin bij het begin en zorg dat je lichaam gevoed wordt, dat hij de juiste nutriënten krijgt en de mogelijkheid heeft om afvalstoffen te verwerken.

 

Waarom mee doen?

Ontstekingen verminderen, spieren en gewrichten gaan soepeler voelen en slappe weefsels worden steviger.

Je focus verbeterd, de darmen worden rustiger, acne klachten verminderen en je zult gewicht verliezen.

 

Zie het als een opstap voor de langere termijn en schakel om naar een puurder voedingspatroon. Geef je lichaam de rust en ruimte om de spijsvertering te bevorderen.

Ontdoe je lichaam van afvalstoffen zodat kleine klachten kunnen worden opgelost. Af en toe even groot onderhoud plegen om vervolgens het pure voedingspatroon vol te houden.

Je smaak veranderd door alle toevoegingen eruit te halen. Weer genieten van de puurheid van voeding.

Routines en “verslavingen” aan voeding loslaten en leren dat een lege maag niet het op zijn van brandstof is.

Als je moe wordt niet gaan eten, maar een andere bezigheid zoeken als yoga of wandelen. Maak je geest rustiger. Leer dat eten niet altijd voorhanden hoeft te zijn.

 

LEES MEER over de resultaten van een eerder rijstvasten

 

Zwaar?

Dit ligt eraan hoe je voedingspatroon er nu uitziet en in welk energiesysteem je leeft. Hoeveel gewoonten er zijn om af te leren en hoe graag wil je aan je gezondheid werken? Je hebt maar één lichaam en het is zo belangrijk om hier zuinig op te zijn.

De eerste paar dagen kunnen zwaarder zijn, maar op een gegeven moment moet je lichaam omschakelen naar vetverbranding, rommel gaan opruimen en zorgen voor verlichting.

Als je na een paar dagen nog constant een hongergevoel ervaart dan ben je er nog niet aan toe. Je lichaam blijft dan in de glucose verbranding en gaat geen vetten verbranden. Te veel stress, ontstekingen of insulineresistentie kunnen hier onder andere voor zorgen. Je lichaam gaat van eiwitten glucose maken en zo blijf je in de suikerverbranding en dus bloedsuikerschommelingen houden.

Bewegen en wandelen kunnen je hier ook bij helpen, maar weet je niet precies wat je doet, zoek dan begeleiding.

Het mooie aan rijstvasten is dat het uit drie fasen bestaat en het makkelijker is omdat je ook vast voedsel eet. De eerste fase is wat zwaarder, het echte vasten, maar daarna begin je alweer met opbouwen.

 

Rijst

Rijst is een graansoort. Het wordt gevormd door de zaden van riviergras, Oryza sativa, de rijstplant. Elk zaadje is een rijstkorrel en groeit als er voldoende warmte en water is. Het is een arbeidsintensief product en heeft gemiddeld 6 maanden nodig tot het geoogst kan worden.

Rijst is makkelijk verteerbaar, bevat veel voedingsstoffen, onmisbare voedingsvezels en laat de bloedsuikerspiegel minimaal stijgen. Kies voor een zilvervlies-, bruine- of volkoren basmatirijst om van deze voordelen te profiteren. En het liefst biologisch.

 

Makkelijk verteerbaar

Veel vitamine, mineralen en antioxidanten?

Onmisbare voedingsvezels

Lage glycemische lading

 

Samen rijstvasten

In 15 dagen (18 dagen) omschakelen naar een ander voedingspatroon, geen calorieën tellen en vaak gewicht en omvang verliezen. Leer je lichaam weer wat smaak is en geniet van een puurder voedingspatroon.

Geef je lichaam rust en ruimte om rommel op te ruimen en afvalstoffen af te voeren.

 

Samen is het makkelijker. We delen onze ervaringen en wisselen recepten uit. Waarbij ik natuurlijk ook de nodige inbreng heb.

Ik help je door de 15 dagen heen en het enige wat ik graag wil is horen hoe je het ervaart en wat het met je lichaam doet.

Via de mail stellen we de beginsituatie vast en van daaruit gaan we starten met het voorbereiden op een vastenperiode.

 

Meld je aan door mij een mail te sturen, via de contactpagina of laat je email adres achter onder dit bericht. Er is een beperkt aantal plekken, dus wil je mee doen? Wacht dan niet te lang. We beginnen op maandag 7 januari na 3 dagen voorbereiden met het vasten.

 

Binnenkort meer…

 

Contact

Kim@foodyourlife.nl

 

Praktische info

www.aziethuis.nl

 

Prachtige kantha dekens van oude sari's. Kleur je leven! Healthy life

 

FOOD YOUR LIFE

Reactie schrijven

Commentaren: 5
  • #1

    Gaby (dinsdag, 25 september 2018 16:52)

    Hi Kim,
    Klinkt super interessant! Zeker om te zien wat het met mijn Colitis Ulcerosa doet!
    Zou dus graag aanhaken indien mogelijk!
    Liefs
    Gaby

  • #2

    Kim van Waversveld (dinsdag, 25 september 2018 19:06)

    Hoi Gaby,
    Wat goed. Ik heb je op de lijst gezet! Eerst volgt er nog info over sociale media en tegen eind oktober kom ik op de mail. Heb je nog hetzelfde mailadres?
    Liefs

  • #3

    Nicolet (woensdag, 26 september 2018 18:13)

    Wat een eyeopener. Ik heb mij net aangemeld.

  • #4

    Kim van waversveld (woensdag, 26 september 2018 22:25)

    Leuk! Als je zeker weet dat je mee wilt doen kun je mij dan je mail adres mailen, dan kan ik je op de lijst zetten en ontvang je na 14-10 mail van mij! Kim@foodyoulife.nl

  • #5

    Nicolet (maandag, 05 november 2018 06:47)

    Mijn mailadres: c.n.wisse@hotmail.nl

    Succes allen