· 

Ketonen, wat een heerlijke brandstof



Wanneer je geniet van al het eten wat de westerse wereld je te bieden heeft dan leef je voornamelijk in de glucose verbranding. Overal zit suiker in verstopt en het zit vol met snelle koolhydraten. Eet je meer glucose dan je verbruikt wordt het eerst opgeslagen in de lever en vervolgens opgeslagen als vet, met alle gevolgen. En dit kun je pas verbranden op het moment dat er helemaal geen glucose meer in je lichaam aanwezig is.

 

Met vasten kun je die voorraad in je lever leegmaken, zodat je daarna vetten kunt verbranden. Dit proces is te versnellen met meer beweging. Als de glucose op is gaat het lichaam opzoek naar nieuwe brandstof, vetten, die zijn vaak voldoende aanwezig. Stress, insulineresistentie en ontstekingen kunnen dit proces nog tegenwerken. Maar lukt het om vet te gaan verbranden dan kun je in ketose komen.

 

Gezondheid bevorderend

Vasten gaat niet om gewichtsverlies, maar om gezondheidsredenen. Dit is vaak ook makkelijker om op te focussen. De consequenties van je gezondheid verliezen zijn groot.
Tijdens het vasten ontgift je lichaam. Je raakt afvalstoffen kwijt, je kunt vet verbranden en zo geef je je lichaam de kans om rommel op te ruimen. Je immuunsysteem knapt op van minder eten.

 

Het mooie woord detoxen
In het normale dagelijkse leven met stoffen die we inademen, toxines en het bewerkte eten wat we binnenkrijgen worden er een hoop toxische stoffen in je vetcellen opgeslagen.

 

Wanneer je vetten gaat verbranden dan komen deze stoffen vrij. Je lichaam moet deze zien kwijt te raken en dit kan door je lever, nieren en huid.
Bij iedereen zal het effect anders zijn. Je kunt heftige klachten als hoofdpijn en vermoeidheid krijgen of je grieperig voelen. De hoogte van de toxische stoffen en de snelheid van detoxen bepalen dit. Ook is het belangrijk dat je organen de afvalstoffen die het moet afvoeren ook kunnen afvoeren. Een goede voorbereiding op een ‘detox’ vastenperiode maakt het een stuk aangenamer.

 

Goede voorbereiding

Het is echt heel belangrijk om je goed voor te bereiden op een vastenperiode. Ook op het invoeren van intermittend fasting. Je ontbijt overslaan en pas om 13:00 de lunch nuttigen kan al een hele stap zijn om te overbruggen.
Laat je lichaam eerst wennen aan een voedingspatroon welke je bloedsuikerspiegel meer stabiliseert. Een voedingspatroon welke je darmen tot rust brengt. Dat klachten als winden en een opgeblazen gevoel verminderen.
Dit proces kan samengaan met het verlengen van de vastenperiode van alleen de nacht naar steeds een stukje langer. Misschien is de eerste stap voor jou wel de late night snack verwijderen.

 

Bedenk dus goed van tevoren hoe je het wilt gaan doen. Als je na een periode van vasten ernstige suikerbehoefte hebt en een rol koekjes of een zak medjoul dadels opeet, dan is dit zeker niet de juiste manier om het vasten weer te onderbreken. Na het vasten moet je lichaam weer gaan opbouwen, het heeft de juiste voedingstoffen nodig. Ik denk graag met je mee om te kijken hoe jij dit gezondheid bevorderende middel kunt inzetten om je klachten te verminderen dan wel te voorkomen.

 

Contact
Orthomoleculaire consulten

Mijn verhaal

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0