· 

Gedroogd fruit? Er zijn zoveel soorten…


 

Gedroogd fruit? Er zijn zoveel soorten…
Wat is een gezonde keuze?

Gedroogde zuidvruchten, gedroogd fruit, we eten het vast allemaal weleens, maar weten we ook of we echt een gezonde keuze hebben gemaakt?

 

Vaak komt gedroogd fruit uit warme tropische landen rond de Middellandse zee. Het wordt gedroogd in de buitenlucht, het liefst in de zon of in een droogtunnel. Al het water wordt onttrokken, maar het behoudt zijn natuurlijke zoete smaak. 

Gedroogd fruit zit vol met vezels die gunstig zijn voor je darmflora en stoelgang. Het bevat veel vitaminen en mineralen die tal van processen in ons lichaam ondersteunen.

Gedroogd fruit bevat veel antioxidanten. Antioxidanten gaan de strijdt aan met vrije radicalen in je lichaam. Vrije radicalen ontstaan door oxidatie en komen vrij door ademhaling, spijsvertering en beweging. 

Vrije radicalen zijn afvalstoffen die wij weer moeten opruimen. Dit opruimen kan alleen als het lichaam beschikt over de juiste stoffen! Ruimen we ze niet op, dan stapelen ze op en kunnen ze voor obstructie zorgen.

 

Het suikergehalte in gedroogd fruit is hoger dan in vers fruit en je eet er snel te veel van. Gebruik gedroogd fruit als een vervanger voor snoep, voeg het toe aan yoghurt, havermout, taarten en koekjes of gebruik het als snelle snack voor een pittige training.

 

 

Waar moet je op letten als je gedroogd fruit gaat kopen?

 

Gezwaveld of ongezwaveld

Gedroogd fruit wordt gezwaveld om de mooie kleur te behouden en ze langer houdbaar te maken. Zwavel veranderd in sulfiet, zwaveldioxide, conserveermiddel E220 en kan zorgen voor overgevoeligheidsreacties. Astmapatiënten kunnen hierdoor ademhalingsmoeilijkheden krijgen en het kan zorgen voor maag- en darmklachten. Ook kan het voor misselijkheid, hoofdpijn of diarree zorgen. 

 

Kies daarom voor ongezwavelde producten. Dit staat vaak vermeld op de verpakking en bij de ingrediënten staat geen sulfiet, zwaveldioxide of E220. Deze producten zijn alleen gedroogd en daarna niet meer behandeld. De kleur en smaak van dat moment blijven behouden. Een natuurlijk proces, zonder zwavel. Ze zijn rijk aan vezels, kalium en vitamine A.

 

Bij abrikozen kun je het verschil goed zien. De oranje abrikozen (plaatje) zijn gezwaveld, de mooie kleur is behouden. 

Bruine abrikozen zijn ongezwaveld en hebben hun natuurlijke kleur nog. Ze zien er misschien minder smakelijk uit, maar ze zijn een stuk gezonder.

 

Gedroogd fruit en oliën 

Gedroogd fruit wordt vaak besprenkeld met olie om te zorgen dat ze niet aan elkaar plakken. Eet je gedroogd fruit rauw dan is de olie overbodig en kun je beter voor een variant kiezen zonder olie. Bijvoorbeeld zonnebloemolie zie je vaak als ingrediënt bij gedroogd fruit. 

 

Zonnebloemolie bevat veel omega 6 vetzuren en dit werkt ontsteking bevorderd. Een juiste balans van omega 6 en omega 3 vetzuren is van belang voor het goed functioneren van het zenuwstelsel, de afweer en het immuunsysteem. Omega 3 vetzuren vinden we onder andere in vette vis. De onnodige toevoeging van zonnebloemolie aan gedroogd fruit werkt niet bij aan een juiste balans. Wanneer er bij de ingrediënten ‘plantaardige olie’ staat is dit vaak ook zonnebloemolie. 

Of katoenzaadolie wat bestaat voor 40% uit omega 6 vetzuren. Dit draagt niet bij aan een gezonde balans met omega 3 vetzuren. Het werkt ook ontstekingsbevorderend.

 

 

Gekonfijt of gekristalliseerd

Kies nooit voor een gekonfijte variant. Bij de gekonfijte vruchten worden eerst de natuurlijke fruitsappen onttrokken en daarna worden er geraffineerde suikers toegevoegd. Er zijn ook varianten die gekristalliseerd zijn. Deze worden bestrooid met suiker en daarna ingedroogd. Soms wordt er na het drogen poedersuiker over gedroogd fruit gestrooid, je herkent dit aan een witte laag. 

Kies altijd voor ongezoete soorten waar geen glucose stroop of andere suikers aan toegevoegd zijn. 

 

 

Maak je gezonde tussendoortje ook echte gezond en kies voor:  

Ongezwaveld

Zonder olie (of kokosolie in bakproducten)

Ongezoet

 

 

Bekende soorten gedroogd fruit

Dadels

Vijgen

Abrikozen

Mango

Cranberry’s

Rozijnen

 

De goedkopere varianten bevatten vaak oliën of zijn gezwaveld. Kies voor een duurdere ongezoete variant en geniet van enkele stukjes gedroogd fruit. Beter een aantal gezonde exemplaren, dan een zak vol met olie en zwavel.
Soms is het even zoeken, maar als je eenmaal weet waar je ze kunt krijgen dan is het niet meer lastig. Online is ook veel te vinden. 

 

Geniet van deze energiebommetjes en gebruik ze in baksels, het ontbijt of gewoon tussendoor. Trakteer je kinderen, en jezelf, op gezonde suikers in plaats van al dat snoep met geraffineerde suikers. 

 

Of maak er een lekkere taart van!

https://www.foodyourlife.nl/2018/11/04/raw-taart-chocolade-sinaasappel-zeezout/ 

 

Het blijven suikers, dus maak de porties niet te groot!

 

Geniet ervan!

 

Doe jij mee? Rijstvasten (detox)

 

Paar cm minder, meer energie en een heldere gedachte? Een berg aan nutriënten!

 

Verander van voedingspatroon in 18 dagen.

We bereiden voor, ruimen op en bouwen daarna op tot een compleet menu.

 

Ondersteund met tips, tools en recepten. 

Doe jij mee?

 

MEER INFO

Wil meer weten over een healthy lifestyle, voeding en gezondheid en het kleuren van je leven? Volg ons dan op Instagram en Facebook. 

 

Instagram: @kimfoodyourlife 

 

Facebook: www.facebook.com/foodyourlife

Reactie schrijven

Commentaren: 0