· 

De methode om je lichaam schoon te houden


 

Vasten kun je zien als een preventiemiddel en een methode om je lichaam schoon te houden. Vasten is een middel om je gezondheid te bevorderen. Iets wat je kunt inbouwen in een gezonde levensstijl om onderhoud te plegen en om je spijsvertering de rust te geven die het nodig heeft.

Je spijsverteringsstelsel kun je vergelijken met een auto. Als hij een keer 300km rijdt gaat hij langer mee dan wanneer je 10 keer een klein stukje door de stad rijdt. Wordt hij veel gebruikt, dan wordt hij dus sneller oud.

Vasten klinkt soms heel extreem, maar eigenlijk zijn we ervoor gemaakt om in schaarste te kunnen overleven. Tegenwoordig zijn we hartstikke verwent en kunnen we over het algemeen altijd en overal aan eten komen. Vaak hoeven wij niet eens in beweging te komen om aan eten te komen, het ligt gewoon in de kast. Ons lichaam is ervoor gemaakt om eerst te gaan jagen. Dan snaai en snack je niet de gehele dag.

 

- Vasten is nu een keuze -

 

Onze genen zijn ervoor gemaakt om in schaarste te overleven. Als je een dag vast zit in de lift of je tas kwijtraakt tijdens een lange wandeling in de bergen gaat het meestal ook gewoon goed.

 

Waarom vasten?

Ontstekingen verminderen

Spieren en gewrichten gaan soepeler voelen

Je focus verbeterd

Slappe weefsels worden steviger

Acne kan verdwijnen of sterk verminderen

Je darmen kunnen zich reinigen

Gewicht verliezen

 

Wat gebeurt er tijdens het vasten
Tijdens het vasten gaat het lichaam opzoek naar energie. Energie kun je halen uit lichaamsvet, je komt dan in ketose.

Het kan ook zijn dat je niet in ketose komt, dat het niet lukt om vetten te verbranden. Als vasten je een constant hongergevoel oplevert is het stress voor je lichaam. Je lichaam gaat eiwitten omzetten in energie en dit is niet het proces dat je wilt. Het kost veel van je bijnieren en dan heeft het een averechtse invloed op je systemen. Je kunt dan beter eerst werken aan je lichaamssystemen en een manier zoeken die bij jou lichaam past van dat moment.

Als je gewend bent aan het in en uit ketose (vetverbranding) gaan dan wordt het steeds makkelijker.
Je lichaam gaat op den duur ook cellen recyclen, dit heet autofagie, het opruimen van oude celresten. Op deze manier pleeg je groot onderhoud in je lichaam.
Je hoeft niet lang te vasten om onderhoud te plegen. Je kunt het ook in je dagelijkse ritme inbouwen met intermittend fasting bijvoorbeeld. Dit kun je dagelijks of wekelijks inpassen.

 

Vasten niet direct voor iedereen
Vasten is niet altijd voor iedereen het beste. Het moet geen stress opleveren. Wanneer jij de gehele dag trek hebt kan het zijn dat je lichaam nog steeds glucose aanmaakt terwijl het niet met voeding binnenkomt.
Er zijn bijvoorbeeld sporters die geen gram suiker binnen krijgen en toch de klachten van een suikerverslaving hebben, veel stink winden laten en hun zweet ruikt niet fris. Er worden eiwitten omgezet in glucose. Zo bereik je niet het doel van vasten.

Laat je altijd goed begeleiden als je niet goed weet wat je doet. Wil je weten of en hoe jij vasten kunt introduceren in je dagelijkse leven of wil je een keer een paar dagen een manier van vasten toepassen? Het is heel belangrijk dit goed op te bouwen en af te bouwen. Je wilt niet het crashdieet effect en het jojo effect krijgen doordat je een middel inzet om je gezondheid te bevorderen.

 

Je kunt mij altijd appen, mailen of bellen om te kijken of ik je hierin kan ondersteunen.

 

Contact
Orthomoleculaire consulten

Mijn verhaal

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0