· 

De gehele dag eten binnen handbereik


 

Tegenwoordig is het heel normaal om 3 maaltijden te eten, dan nog tussendoortjes en in de avond lusten we ook nog wel wat. O ja en de snoep pot op het werk niet vergeten. Vaak en veel eten. Voeding die roofbouw op ons lichaam pleegt, voeding die niks toevoegt. Het geeft je lichaam niet waar het op moet functioneren.

 

Voorbeeld

Begin de dag met een beschuitje met jam en een glas melk, een koek bij de koffie en lunch met twee boterhammen met hagelslag en kaas. Dan hebben we eigenlijk om 15:00 al trek, maar rekken het tot 16:00, nu is het de beurt aan wat snoepjes of chocolade om vervolgens aan te schuiven aan een groot bord pasta met saus en een beetje groenten. En dan kunnen we in de avond nog wat chips eten, nadat we bij de koffie nog een koekje hebben genomen. Dit gebeurt vaker dan je misschien denkt. Er zit weinig in waar je lichaam iets aan heeft.
 
Het wordt ook nog steeds aanbevolen om kleine beetjes te eten gedurende de dag en de manieren waarop fabrikanten hun producten in de markt zetten helpt er ook niet bij om het anders te doen. Zij hebben er baat bij als je vaker en meer kant en klare producten eet.

Wat heeft deze methode ons gebracht de afgelopen jaren en de opstapeling van anti-nutriënten in de producten die we zo vaak eten. Denk aan granen, gluten en suikers. We zijn met zijn allen veel zwaarder geworden en de ziekhuizen stromen over van mensen met welvaartsziekten.

 

We gebruiken onze vetreserves niet meer. Medeschuldig hieraan zijn ontstekingen, stress en insulineresistentie, wat weer gevolgen zijn van onder andere het voedingspatroon. Je hebt ze niet gelijk in de gaten, maar vreten wel aan je gezondheid.

Door constant te eten heeft je lichaam constant voldoende glucose om op te draaien. Om vet te kunnen verbranden moet je toch echt eerst je lichaam leeg maken van glucose. Ook de glucose die we opslaan in de lever als we meer eten dan we gebruiken. Als we nog meer eten dan we verbruiken en kunnen opslaan in lever, dan worden onze vetreserves nog groter. Te veel glucose wordt dus opgeslagen als vet en door glucose te blijven eten verbrand je geen vet, dus dan is overgewicht snel het gevolg.

 

Je lichaam gaat minder lang mee, we worden sneller oud

Wanneer we vaak per dag eten staat ons spijsverteringstelsel constant aan. Je lichaam gebruikt hier veel energie voor en je immuunsysteem is altijd actief om indringers buiten te houden. Je kunt je immuunsysteem beter sparen voor belangrijke zaken als ontstekingen en andere ongemakken.

Dan nog te denken aan je lever en andere organen die betrokken zijn bij ontgiftende processen in je lichaam. Alle “rommel” die je lichaam inkomt is een flinke belasting op je lever. Ook veel medicatie zorgt ervoor dat je lever zwaarbelast wordt. In de eerste fase van ontgiften in je lever worden stoffen wateroplosbaar gemaakt en zo nog giftiger, pas in de tweede fase worden ze afgevoerd. Als de tweede fase dus stagneert, kun je je voorstellen dat er nog giftigere stoffen in je lichaam blijven.

Maar ook een darm met een negatief milieu zorgt voor een belasting op je lichaam. De darmbacteriën scheiden allemaal toxines uit. Daarnaast gaat je darm achteruit en wordt de opneembaarheid van vitamines en mineralen veel minder. Je loopt al snel nutriënten te korten op. Onder andere nutriënten die je lever nodig heeft voor het ontgiften van indringers.

Al deze processen zorg weer voor meer ontstekingen in je lichaam en zo vraagt dit weer om actie van je immuunsysteem. Je immuunsysteem is zo druk en vraagt dan zoveel energie dat jij er heel moe van wordt. Je ziet al dat je lichaam een systeem is. Alles hangt met elkaar samen. Als ergens het balletje gaat rollen, dan gaan velen systemen mee. We worden sneller oud, want elk systeem moet veel harder werken dan wanneer we de belasting op ons lichaam verminderen.

 

De belasting verminderen

Het is dus heel belangrijk goed voor je lichaam te zorgen. Het is makkelijker om dit preventief te doen, dan curatief. Zorg voor voldoende slaap, geen chronische stress, gezonde voeding en functionele fitheid.

 

Zorg ervoor dat je instaat bent om vetten te verbranden, dat je lichaam de kans krijgt om rommel op te ruimen, dat je darmen instaat zijn nutriënten op te nemen en dat wat je eet ook iets is waar je lichaam iets mee kan.
Oké en af en toe iets waar je lichaam iets minder mee kan moet ook kunnen. Maar echt je smaak veranderd als je puurder gaat eten, dus je gaat ook steeds met andere producten “zondigen”.

Weet je niet waar je moet beginnen? Als jij wil kan ik je helpen. Stuur mij een mailtje, bel of app en dan kunnen we samen kijken hoe jij je lichaam gezond houdt of krijgt.


Contact
Orthomoleculaire consulten
mijn verhaal

Reactie schrijven

Commentaren: 0