· 

Zonder vlees en B12


Veel mensen hebben ongemerkt een B12 te kort…
Herken jij jezelf in deze symptomen?

Vitamine B12 te kort is niet het eerste waar een arts aan denkt wanneer je op consult komt. Een te kort wordt vaak over het hoofd gezien, er wordt niet bij stil gestaan. Zelfs bij een juiste referentiewaarde van B12 in het bloed is het niet uitgesloten dat er een B12 te kort is. Het gaat er namelijk niet om wat zich in ons bloed bevindt, maar wat er wordt opgenomen in de cellen. Daar waar we vitamine en mineralen echt nodig hebben. Vitamine en mineralen zijn die kleine stofjes die van levensbelang zijn voor de werking van ons lichaam. 

Vitamine B12 zorgt voor een goed geheugen, voldoende energie, een goede concentratie en je stemming. Het zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel, de vorming van rode bloedcellen en de synthese van DNA. Het zorgt voor het onderhoud en reparatie van DNA. Het helpt voedsel omzetten in energie, ondersteund het immuunsysteem en het zorgt voor communicatie in de cel. Kortom B12 is een vitamine die heel veel vervelende en uiteenlopende klachten kan geven op ons welzijn als we een tekort hebben.

B12 werkt niet alleen en heeft veel andere vitamine en mineralen nodig om het lichaam op zijn best te laten functioneren. Variatie in voeding en een compleet pakket aan mineralen, vitamine en fytonutriënten is heel belangrijk. 

Welke klachten kunnen wijzen op een B12 te kort?

Bloedarmoede
Neurologische klachten (tintelingen, doof gevoel, zenuwpijn)
Concentratiestoornissen
Geheugenproblemen
Coördinatiestoornissen (zomaar struikelen of iets omgooien)
Slechte fijne motoriek
Niet op de juiste woorden kunnen komen
Verminderde pijnbeleving
Verminderde reuk 
Dementie, verwardheid
Depressie
Snel geïrriteerd, prikkelbaar
Burn-out
Stemmingswisselingen
Auto immuunziekten
Darmziekten, darmklachten
Maagbeschermers 
Maagzuurremmers
Te hoge homocysteïnewaade in het bloed
Spierpijn, krachtverlies
Spiertrekkingen, spierkrampen
Gewrichtsklachten
Vermoeidheid, weinig energie
Slaperig
Misselijk, verlies eetlust
Darmklachten, darmziekten
Menstruatie klachten
Kortademig, benauwd, hartkloppingen
Duizelig
Wazig zien
Bleke huid
Impotent
Onvruchtbaar
Haaruitval
Incontinent of vaak moeten plassen
Hoofdpijn, migraine
Oorsuizen
Slaap te kort
Een gezwollen geïrriteerde tong

Zijn bovenstaande punten symptomen waarin jij je kunt herkennen? Een B12 te kort is niet uitgesloten. Vitamine B12 te kort kan op lange termijn grote gevolgen hebben. Het is belangrijk om een tekort op tijd aan te vullen om erger te voorkomen.  

Wat is de oorzaak van een B12 te kort

Verminderde inname
Verstoorde opname
Aangeboren stofwisselingsstoornis

Door een vegetarisch of veganistisch dieet kan er sneller een tekort ontstaan. Ook wanneer je een eetstoornis hebt is een tekort snel veroorzaakt. 
De meest voorkomende oorzaak is een verstoorde opname. Door het slikken van maagzuurremmer wordt het maagslijmvlies aangetast en is er een verminderde aanmaak van maagzuur. Maagzuur heb je nodig voor de intrinsieke factor die hierin zit. B12 wordt hieraan gekoppeld en zo verder vervoerd naar de dunne darm om daar opgenomen te worden. Stress en ontstekingen verlagen ook de intrinsieke factor.

Door het constant kleine beetjes eten, snacken en snaaien, gaat de productie van maagzuur achteruit en zo de opname van B12. Naar mate we ouder worden maken we steeds minder maagzuur en kunnen we steeds minder B12 opnemen. Een verstoorde darmflora belemmerd de opname van B12 in de dunne darm. Veel auto-immuunziekten gaan gepaard met een verstoring in de darm en dus ook gepaard met een B12 te kort. Dit kan dus een indicatie zijn om verder te kijken naar een B12 te kort. Alcohol gebruik is ook een risico voor B12 te kort. 

Voeding en B12

Voorkom een tekort door gevarieerd te eten, zoals de natuur dat ooit bedoeld heeft in alle kleuren van de regenboog. Drink jij een kop koffie in de ochtend om aan je energie te komen? Dit geeft misschien direct meer energie voor je gevoel, maar het is geen langdurige oplossing. 
Het is belangrijk om de energieproductie in je lichaam uit zichzelf te laten draaien. Dit kun je doen door gezond te eten, voldoende water te drinken, met regelmaat te bewegen, stress te verminderen en door goed met je emoties om te gaan. Een leefstijl die past bij jouw lichaam, geest en leefomgeving. 

Wil je dat leren en je lichaam de rust en ruimte geven zichzelf te kunnen herstellen? 

Lees meer over het rijstvasten

Met 25% korting in november en december!

B12 in voeding
Lever
Nori
Mosselen, Sardines, Makreel, Haring
Forel, Koolvis, Zalm\
Kaas (48+ oud)
Kabeljauw
Biefstuk
Mozarella, Camembert,
Ei
Tong, Ansjovis
Kwark, Rauwe melk

Suppletie?

B12 aanvullen, op peil brengen, met voeding is vaak lastig. Je slaat B12 op voor 3 tot 6 jaar, dus bij een te kort waarbij het probleem bij inname ligt, komt je al een geruime tijd te kort.

De meest efficiënte oplossing is een B12 zuigtablet voor onder de tong. Het maagslijmvlies en een gezonde darm zijn van groot belang bij de opname van B12. Door een zuigtablet te gebruiken heb je het maagslijmvlies en de darm niet nodig. Mocht dit het probleem zijn van een te kort, dan kun je zo B12 aanvullen. Terwijl je aan de oorzaak werkt. Het is belangrijk om de oorzaak te vinden van een te kort. 

Let op dat B12 andere B-vitamine nodig heeft om zijn taken te kunnen vervullen. Vitamines en mineralen beïnvloeden elkaar en kunnen bij suppletie van een enkele soort elkaars werking verstoren. Het is verstandig om B12 te suppleren in combinatie met B6 en foliumzuur (folaat). Suppleer je alleen foliumzuur, dan kan dit een B12 te kort maskeren. Raadpleeg altijd een deskundige. 

Voorkom of herstel een tekort! 

 

Wil je meer weten?

Kim@foodyourlife.nl 

EBOOK

 

Paar cm minder, meer energie en een heldere gedachte? Een berg aan nutriënten!

 

Verander van voedingspatroon in 18 dagen.

We bereiden voor, ruimen op en bouwen daarna op tot een compleet menu.

 

Ondersteund met tips, tools en recepten. 

 

Maak je goede voornemens dit jaar waar!! 

 

MEER INFO

Wil meer weten over een healthy lifestyle, voeding en gezondheid en het kleuren van je leven? Volg ons dan op Instagram en Facebook. 

 

Instagram: @kimfoodyourlife 

 

Facebook: www.facebook.com/foodyourlife

Reactie schrijven

Commentaren: 0