· 

Herken jij jezelf hierin?


Herken jij deze symptomen? 
Het metabool syndroom

Het metabool syndroom
Het metabool syndroom is geen ziekte op zich. Het is het samenkomen van een aantal met elkaar verbonden risicofactoren voor diabetici en hart- en vaatziekten. 

Het is belangrijk om metabool flexibel te zijn. Dit betekent dat je lichaam goed om kan gaan met veranderingen in voeding, leefstijl en leefomgeving. Het metabool syndroom is een term die aangeeft dat je lichaam te lang blootgesteld is aan te korten, toxische belasting en overbelasting van lichaamssystemen. Je hebt overgewicht, een te hoge bloeddruk, hoge cholesterol waarden en een te hoge glucose spiegel. Zelf herken je dit onder andere aan vermoeidheid, niet lekker in je vel zitten en constante drang naar zoetigheid.

 

Je lichaam moet gevoed worden met echte voedingsstoffen. Het heeft brandstof nodig om de systemen in je lichaam te laten werken. Vitamine, mineralen en de juiste vetten, koolhydraten en eiwitten. 

Je lichaam wil niet onnodig belast worden door te veel bewerkte producten, dierlijke producten, medicatie en stress. Dat kan hij lang volhouden maar op den duur dan gaan lichaamssystemen haperen en klachten geven.
Het huidige westerse voedingspatroon is te belastend voor het lichaam, het bevat veel overbodige stoffen en te weinig voedzame elementen. 

 

Ook je lichaam heeft vakantie nodig
Het westerse voedingspatroon zet je lichaam continue onder druk. Je lichaam maakt overuren, je spijsvertering, je lever, nieren en vaten. Stel je voor dat jij een taak krijgt boven je niveau en deze moet je 19 uur per dag volhouden, voor 7 dagen in de week, een aantal jaren achter elkaar. Je wordt zwaar overbelast, je loopt op je tenen en bent al snel toe aan vakantie. Je gaat de meest belangrijke taken uitvoeren, maar andere taken laat je staan. 
Je lichaam doet hetzelfde. Wanneer je lichaam wordt overbelast gaat het de meest belangrijke taken uitvoeren, andere taken laat het zitten. Net als stapels papieren op je bureau, stapelen afvalstoffen zich op in je lichaam. Je lichaam is ook toe aan vakantie, aan rust en ruimte om onafgemaakte taken uit te voeren. Om aan het zelf herstellend vermogen te werken. Het briljante systeem van het lichaam, het zelf herstellend vermogen. Je wilt niet dat dit niet meer werkt. Je lichaam kan dan niet meer uit zichzelf herstellen. Je leeft van klacht naar klacht, van vermoeidheid naar ziek zijn…..

Rijstvasten….de stap naar rust en ruimte voor het lichaam. Lees meer


Heb ik het metabool syndroom?

Ben jij altijd moe? Met het metabool syndroom met je constant moe. Je hebt een duf gevoel in je hoofd en na de maaltijd ga je het liefst even slapen. Je kunt je slecht concentreren, hebt geheugenproblemen en presteren onder druk gaat je niet makkelijk af.
Je eetgedrag is niet vanzelfsprekend. Je hebt behoefte aan zoetigheid en soms heb je koffie gewoon echt “nodig”. Je kunt geen maaltijd overslaan, want dan voel jij je niet lekker. Je gaat trillen en bent wat duizelig. 


Symptomen
Het metabool syndroom gaat altijd gepaard met insulineresistentie. Daarnaast zijn overgewicht, te veel bloedvetten, te hoge glucosetolerantie en een te hoge bloeddruk symptomen die aantonen dat het metabool syndroom aanwezig is.

Om de diagnose te stellen worden onderstaande criteria gebruikt. Is jouw nuchtere glucose level groter dan 6,1 mmol? En zijn er nog minimaal twee waarden van onderstaand lijstje op jou van toepassing? Dan val je binnen de criteria van een metabool syndroom volgens de criteria van het WHO.

Nuchtere bloedglucosespiegel >6,1 mmol/L
+
Abdominale obesitas, BMI >30
Tryglyceride waarde >1,7mmol/L
HDL-cholesterol <0,9mmol/L
Bloeddruk 140/90 mm Hg of bloeddruk medicatie

Insulineresistentie
Door je lichaam lange tijd te voorzien van veel koolhydraten, glucose, suikers, kun je insulineresistent worden. Elke keer wanneer jij koolhydraten, suikers, glucose eet, dan maakt je lichaam, je alvleesklier, insuline. Insuline zorgt ervoor dat de glucose opgenomen kan worden in de cellen, daar waar je het nodig hebt. In je cellen wordt glucose omgezet in energie. Eet je meer glucose dan je nodig hebt voor energie, dan slaat je lichaam dit op als reserve in de lever en vervolgens als vet. 
Dus van suiker worden we dik. Vroeger was dit handig, wanneer er tijden van schaarste aanbraken, maar nu zijn er geen tijden van schaarste meer. 

Wanneer jij je lichaam constant insuline laat aanmaken door de vele koolhydraten, dan worden je cellen daar een beetje moe van. Op een gegeven moment reageren ze niet meer zo actief op insuline, terwijl de glucose wel voor de deur staat. Glucose wordt niet meer binnen gelaten in de cel en het blijft in je bloed rondzwemmen. Je hebt een hoge bloedglucosewaarde, maar wel behoefte aan meer glucose, suiker, want je kunt het niet als energie gebruiken. Je lichaam blijft om brandstof vragen. 
Ook blijf je insuline aanmaken, omdat het lichaam denkt dat de glucose de cel in moet. De cel heeft er alleen even geen zin meer in. De gevoeligheid van de cel moet je weer herstellen om het systeem weer te laten functioneren. 


Bewegen
Naast insuline kan ook sporten, bewegen, ervoor zorgen dat glucose de cel in kan. Heb je de gehele dag behoefte aan suikers en ben je moe? Ga dan vooral veel bewegen, zodat je de glucose als brandstof kunt gebruiken. Insuline kan nu even met vakantie, want het bewegen zorgt ervoor dat de glucose die jij in je bloed hebt zitten opgenomen kan worden. Uiteraard kun je het dan beter niet direct weer aanvullen met suikers door het eten van snelle koolhydraten, want je insuline systeem moet eerst herstellen. Eerst bewegen en dan een eiwitrijke maaltijd.


Wil je vet verbranden?
Dan moet je ervoor zorgen dat je glucose voorraad volledig wordt uitgeput. Want je lichaam gebruikt altijd als eerste glucose als brandstof en daarna pas vet. Dus een te veel aan glucose wordt opgeslagen als vet, maar je kunt het vet pas verbranden wanneer de glucose in je bloed en lever op is. 


Intermittend fasting
Kun jij je vinden in bovenstaande symptomen dan is het belangrijk om het lichaam te gaan voeden. Het lichaam is lange tijd overbelast geweest en is toe aan vakantie. Het lichaam heeft rust en ruimte nodig om zijn zelf herstellend vermogen weer terug te krijgen. 

Voeding en leefstijl zijn heel dichtbij en kunnen zoveel voor je betekenen. Je lichaam heeft nutriënten nodig, voedingstoffen, om de systemen aan te sturen. Het heeft rust nodig om afvalstoffen af te voeren. Afvalstoffen die voor obstructie zorgen. 
Naast voeding is buitenlucht en bewegen heel belangrijk om je lichaam te voeden.

Het is toch hartstikke fijn dat voeding en bewegen zo dichtbij zijn, je hebt het volledig zelf in de hand. In elke supermarkt kun je het krijgen en het is niet duur. Vergelijk het maar is met de gezondheidszorg en medicijnen. 
Ook bewegen is heel goedkoop, het kan altijd en overal. Een dure sportschool is niet nodig, ga naar buiten en zoek de natuur op!

Ieder lichaam is uniek en reageert anders, dus er is geen standaard advies. Luister naar je lichaam en voel waar je lichaam zich goed bij voelt. Echt goed bij voelt. Je lichaam is de enige plek waarin je altijd moet leven, dus zorg er goed voor. 

Voeding, vasten en beweging! Drie medicijnen, makkelijk te verkrijgen en niet duur. 

Doe jij mee? Rijstvasten 

 

Paar cm minder, meer energie en een heldere gedachte?

 

Verander van voedingspatroon in 18 dagen.

We bereiden voor, ruimen op en bouwen daarna op tot een compleet menu.

 

Ondersteund met tips, tools en recepten. 

Samen of zelfstandig

 

MEER INFO

Wil meer weten over een healthy lifestyle, voeding en gezondheid en het kleuren van je leven? Volg ons dan op Instagram en Facebook. 

 

Instagram: @kimfoodyourlife 

 

Facebook: www.facebook.com/foodyourlife

Reactie schrijven

Commentaren: 0