· 

Sushi


Sushi

 

Sushi als in rolletjes of in een bowl. Een bowl is snel klaar en dus makkelijk voor iedere dag. Je doet alle ingrediënten voor de sushi, gesneden, in een kom.
Je kunt vegan sushi maken of met vis. Tijdens de 2de fase van het rijstvasten kiezen we voor de vegan variant. Wanneer we in de 3de fase zijn kunnen we tempeh, garnalen, zalm en sesamzaadjes gaan toevoegen.  

 

Soja 

Er zijn twee soorten soja. De gefermenteerde en niet gefermenteerde. Bij gefermenteerde soja hebben micro-organismen de structuur en houdbaarheid van het product veranderd. Hierbij zijn ook vrijwel alle antinutriënten uit de soja gehaald.

Anti nutriënten gebruiken veel nutriënten om verwerkt te worden in je lichaam en roven zo je lichaam leeg.

 

Gefermenteerde soja producten zijn tempé, sojasaus, miso en natto.

Niet gefermenteerde soja is sojaolie, tofu, sojamelk, sojaburger etc. 

 

Soja bevat nog steeds veel omega 6, vooral sojaolie, dus vermijdt producten waar dit in zit. Doordat het veel gebruikt wordt in voorverpakte producten krijgen we hier te snel, te veel van binnen. 

 

Gebruik geen hoge temperaturen bij bereiding, dan verdwijnen de juist zo goed opneembare eiwitten van soja. Plantaardige eiwitten zijn voor ons veel beter te gebruiken dan dierlijke eiwitten.

 

Soja heeft invloed op ons oestrogeen gehalte en kan zo het lichaam beïnvloeden. Het kan zo onder andere de schildklier, de menstruatiecyclus en borstkanker beïnvloeden.

 

Wees matig met soja, maar zoals in dit gerecht kun je prima dippen in wat soja saus en een aantal soja bonen toevoegen. Verder kun je prima zonder soja en zo help je ook de regenwouden en lokale boeren in Zuid Amerika.

 

Wil je helemaal zonder soja? Je kunt ook coconut aminos gebruiken, een prima alternatief!

 

Ingrediënten

Norivellen
Gekookte rijst (eventueel met een beetje rijstazijn of wat sesamolie)

Lente ui

Paprika

Mango

Komkommer
Avocado
Wortel

Edamame boontjes

Sojasaus (glutenvrij) of coconut amnios
Sesamzaadjes

Tempeh, verse gember, kurkuma
zalm of garnalen

Nu maken!
Kook de rijst zoals op de verpakking en meng eventueel met wat olie of rijstazijn. Snij zo nodig de groenten in kleine reepjes en leg klaar.
Bak de tempeh met wat verse gember en kurkuma. Of snij de zalm in reepjes. Leg de garnalen klaar. 

 

Rol: Leg een strook rijst op een norivel. Verdeel wat reepjes groenten over de rijst en de tempeh of vis. Rol op en maak je vingers wat nat om der om de rol aan elkaar te laten plakken. Laat de rol heel, dip in wat sojasaus en garneer met wat sesamzaadjes. Of snij hem in mooie sushi plakjes. Enjoy!

 

Bowl: Leg de rijst en de gesneden groenten in de bowl, voeg wat sojasaus toe en garneer met tempeh, vis, norivellen in stukjes en de sesamzaadjes. Enjoy!

 

 

Kleur je leven met de prachtige doeken, dekens, plaids uit Azië. Allemaal uniek en met de hand gemaakt in India. 

 

www.aziethuis.nl

Wil meer weten over een helt lifestyle en het kleuren van je leven? Volg ons dan op Instagram en Facebook. 

 

Instagram: @kimfoodyourlife 

 

Facebook: www.facebook.com/foodyourlife

Reactie schrijven

Commentaren: 0