· 

Vetten en kooktechnieken


Gezonde kooktechnieken en hoe en wat met vetten

 

Vetten

Vetten leveren voornamelijk energie en is een grondstof voor bouwstoffen in ons lichaam. Het is een betere energiebron dan koolhydraten en vetten zorgen langer voor een verzadigd gevoel.
 
De bloedsuikerspiegel blijft met vetten velen malen stabieler. Dit zorgt er ook voor dat we minder behoefte hebben aan suikers, omdat we die dip niet ervaren. Wanneer we te veel aan suikers eten wordt dit opgeslagen als vet. We kunnen niet en suikers eten en vet verbranden. Zodra wij suikers eten dan gaan we direct over op suikerverbranding.

Dat is ook het mooie van vasten. Je maakt de gehele suikervoorraad in je lichaam leeg en zo gaan we over op vet verbranding, je maakt de switch. Dit is ook waarom de meeste tijdens het vasten geen honger ervaren.
Blijf je honger ervaren tijdens het vasten, dan is er meer aan de hand. Je lichaam switcht niet naar vetverbranding. De oorzaak hiervan kan zijn insuline resistentie, stress of laaggradige ontstekingen.

 

Koken met vetten

Er zijn natuurlijk legio manieren om maaltijden klaar te maken. Er zit alleen een groot verschil in de manier van koken en de gezondheidsvoordelen en nadelen hiervan. Het bereiden van maaltijden kun je met en zonder vetten doen. Niet alle vetten hebben dezelfde eigenschappen.

 

Zoals essentiële vetzuren die zeer gevoelig zijn voor licht, lucht en temperatuur. De structuur van de vetzuren veranderd bij hoge temperaturen, met zuurstof en bij licht.

Zo kun je extra vierge olijfolie het beste bewaren in een donkere fles op een koele plaats. Dan blijft de structuur het best behouden.

Wanneer de structuur veranderd ontstaan er schadelijke stoffen voor ons lichaam. Ze staan in verband met het voeden van opstandige cellen die kanker kunnen veroorzaken, hart en vaatziekten of afweerproblemen. Makkelijk gezegd ze zorgen voor vuurhaardjes, ontstekingen in het lichaam.

 

Transvetten

Denk aan margarine die je op tafel zet tijdens het ontbijt. Het is een onverzadigd vet welke zeer sterk verhit is. Dit noem je een transvet. Als je hem te lang open laat staan wordt hij vies geel, dit is oxidatie, het zijn giftige stoffen voor ons lichaam. Deze vetten worden veel verwerkt in koekjes, mueslirepen, volkorenbiscuit en ontbijtgranen.

 

Omega 3 ontstekingsremmende vetten

Vooral omega 3 oliën zijn hier heel gevoelig voor. De olie uit vis en lijnzaadolie bijvoorbeeld. Vis kun je beter op heel laag vuur klaar maken. Zodra er een walm vanaf komt dan weet je dat er oxidatie plaats vindt. Dat de olie aan het verbranden is. Dat is wat we altijd willen voorkomen. Zonde want dan denk je omega 3 binnen te krijgen en vervolgens zijn het gifstoffen. Lijnzaadolie zou ik enkel gebruiken om na bereiding aan een maaltijd toe te voegen of over salades.

 

Dus omega 3 is enorm belangrijk voor onze cellen en hersenen, maar deze kan heel slecht tegen hitte, licht en zuurstof.

 

Haring, makreel, sardines, zalm
Hennepzaad-, lijnzaad- en walnootolie
Lijnzaad, walnoten
Suppletie

Omega 6 ontstekingsbevorderende vetten
Omega 6 oliën vinden we in veel producten. Zonnebloemolie en andere plataardige oliën zijn aan veel producten toegevoegd. Als we kant en klaar producten laten staan, dan vermijden we al een groot deel omega 6. Omega 6 heb je ook nodig, maar in balans met omega 3.

 

Kant en klaar
Zonnebloem-, maiskiem-, pompoen- en saffloerolie
Sesamolie ook maar in mindere mate

Granen

Vlees

Zuivel

 

Extra vierge olijfolie, kokosolie en roomboter

Extra vierge olijfolie kunnen we het best maar tot 175 graden verhitten. Dus voor roerbakken is dit niet geschikt. Enkel in de oven of op heel laag vuur.
Kokosolie is een verzadigd vet en kun je hoger verhitten. Hij is vloeibaar op lichaamstemperatuur en de vetketens worden snel verteert, makkelijk opgenomen en nauwelijks opgeslagen als vet. Verhit tot maximaal 230 graden.
Roomboter kun je gebruiken om een eitje in de smoren op laag vuur tot 145 graden. Het zorgt voor het transport van belangrijke vitamines en helpt de calcium opname.

 

Cholesterol

Cholesterol is essentieel voor ons lichaam, we hebben het nodig. 80% van wat we nodig hebben wordt door de lever aangemaakt. Cholesterol is een vette stof die we nodig hebben voor onze cellen, het is een bouwstof voor onze hersenen, zenuwen, neurotransmitters en hormonen. Uit voeding hebben we dus maar een geringe hoeveelheid nodig.

Door de juiste balans in verzadigde vetten en onverzadigde vetten te vinden, suiker en snelle granen te laten staan is cholesterol meestal ook onder controle. Zorg ervoor dat ontstekingen geen kans hebben. Ontstekingen verhogen je cholesterol als je immuunsysteem het niet meer aankan.

Gezonde kooktechnieken

Met stip op nummer 1 koken, stomen en pocheren. Er komt geen vet aan te pas en zo voorkom je het gevaar van oxidatie. Voeg olie toe na bereiding. Breng goed op smaak met kruiden en smaakvolle oliën.

 

Roerbakken met groenten kan ook goed. Groenten bevatten veel vocht en hierdoor verbrand de olie minder snel. Er mag tijdens het roerbakken nooit een walm ontstaan, dit is verbranding en dus giftige stoffen. Verkeerd roerbakken is dus redelijk belastend voor je lichaam.

 

Stoven op laag vuur in water met kruiden is ook erg gezond. Voeg na bereiding wat olie toe. Smoren in een beetje kokosolie of roomboter maakt een eitje bijvoorbeeld ook extra smaakvol.

 

Bakken, grillen, braden en frituren zou ik laten als je het lichaam minimaal wilt belasten.

 

Succes in de keuken! Enjoy.

 

Liefs Kim

Kleur je leven met de prachtige doeken, dekens, plaids uit Azië. Allemaal uniek en met de hand gemaakt in India. 

 

www.aziethuis.nl

Wil meer weten over een helt lifestyle en het kleuren van je leven? Volg ons dan op Instagram en Facebook. 

 

Instagram: @kimfoodyourlife 

 

Facebook: www.facebook.com/foodyourlife

Reactie schrijven

Commentaren: 0